Yoga-Studio-108
Актуален за 22.11
3 Посетители Онлайн
  • Йога студио 108 във Facebook
  • Йога студио 108 g+
  • Канал в You Tube на Йога студио 108
  • Йога студио 108 във LinkedIn

Тантра и хранене

27 декември 2013
1 085

За тантра и храненето от  Свами Сатянанда 


Авторски превод: Светлана Благоева, Йога студио 108 - Тази статия е с авторско право на преводача. Ако желаете да споделите – може да го направите директно с линка или през фейсбук – с автора и оригиналния линк. Но ако само копирате текста и представите статията като ваша – нарушавате морални, етически принципи, както и Закона за авторското право чл. 9 и чл. 15. 

Докато съм тук, в Африка, хората често ме питат за йога и начина на хранене. Повечето от вас се безпокоят че опитите за пречистване и активиране на по-фините енергии в тялото чрез йога са безмислени, ако не сте вегетарианци. Всеки ден, тези от вас, които не са вегетарианци се хранят с тамастична, не-вегетарианска храна. И този въпрос не се отнася само до Африка, а това е проблем за цялото човечество от времето, в което се е появило. И все пак решението се крие в йога, тъй като йога произлиза от тантра, а тантра дава отговор.

В тантра, основната цел е разширение на съзнанието и освобождаване на енергията. И за да се постигне това, на практикуващите им се дава различна садхана, с различни правила и условия, според личността на всеки един. Всички практикуващи са разделени на три основни групи, пашу, вийра и дева. В смисъла на модерната психология пашу е човек, който живее според инстинктите, вийра е този, който живее на интелектуално ниво, дева – този, който живее според интуицията си. И те са респективно тамастично, раджастично и сатвично ниво.

За сатвичните хора садханата е много ясна и не е нужно да я дискутираме, нито детайлите и за садханата на раджастичните хора. Ще дискутирам мнозинството, което е комбинация между раджас и тамас. В този случай нито раджа йога, нито хатха йога са подходящи. Тантра е най-подходяща за тези хора, за да могат да еволюират. И с техните навици на сексуална разюзданост, не-вегетарианска диета, привързаност към месото и виното, все пак да могат да пълзят бавно по пътя нагоре, пътя на еволюцията. Това не означава че в името на пробуждането трябва да ядете месо и т.н. Но все пак има и хора, които живеят раджастично-тамастичен живот и желаят да еволюират към по-висш начин на живот. И за тези хора, определено тантра е пътят.

И затова аз предлагам на всички нас, които водим сатвичен начин на живот, които сме отдадени, които водим стриктен, дисциплиниран начин на живот, да подпомогнем и тези хора, които страдат от нестабилност на психиката и волята, но също желаят да напредват. Най-първо – най-важното средство в тантра е мантра. Едно от имената на тантра е мантра шастра. Ако определена мантра, подходяща за съответния човек се повтаря от него, заедно с маха мудра, маха бхеда мудра и сидхасана, тогава за няколко месеца неговата същност ще премине през огромна промяна. И няма да е само еволюция, ще бъде дори цяла революция.

Второ, в Хатха йога има някои практики, които са точно за тамастичните хора. И те са лесни техники, могат да се практикуват от всеки. Например – джала дхоти или кунджал крия – в която пиете 3-4 чаши топла подсолена вода и след това я връщате обратно през устата. Това почиства всички ферментирали киселинни субстанции, които се получават в стомаха през нощта. Друга подходяща практика е шанкапракшалана, при която се пият 16 чаши вода, топла и подсолена и се изпълняват серия от асани. Тази техника измива всичко застояло, заседяло и гниещо, слузта от целия храносмилателен тракт и може да се прави 2-3 пъти годишно. Третата практика е тратака. Фокусирате погледа си върху неподвижна точка, външна или вътрешна, така че очните ябълки да не се движат, от 1 до 10 минути. Когато очите станат неподвижни, умът също силно се успокоява и също движението на праната. Това донася спокойствие и почивка.

Стигаме до трето. В Бхагавад Гита се казва че е много трудно да се контролира ума, тъй като той е много силен. Арджуна казва, “Аз си мисля че да контролираш ума е много трудна задача”. Кришна му казва че е толкова трудно, колкото е трудно да се контролира вятъра, но той окуражава Арджуна и го уверява че все пак това е възможно. Бхагават Гита дава два начина за това. Кришна казва на Арджуна, че всеки път, когато умът му стане неспокоен и започне да губи стабилност, просто да го върне обратно в стабилното му състояние. Това е един начин, но този начин далеч не е за всеки. Този начин е за тези, които са вече почти на границата на сатва, далеч от тамаса.

Други начин, даден от Бхагават Гита е да укротим ума чрез постоянна практика, нарича се абхияса, и чрез установяване на вътрешна непривързаност, вайрагия. Какво означава това? Онзначава че продължавате всеки ден с практиката си, без да правите опити да контролирате ума. Практикувате вашата мантра всеки ден, но не контролирате мислите. По-скоро просто се дистанцирате от тях.  Въобще не трябва да се тревожите за мислите си. Просто ги наблюдавате като наблюдател, просто ги виждате. Отношението ви трябва да бъде следното, ‘Аз не съм тази мисъл, Аз съм само наблюдател на мислите. Оставям ги, изобщо не ме е грижа.’ Ако си мисля за месо или вино или убийство или някаква нечиста сделка, Аз не съм тази мисъл. Това е просто мисъл, която идва и си отива. Не ме грижа за нея. Както идва, така и си отива. И това е вайрагия – непривързаност към която и да е мисъл, която идва в ума. когато развиете това отношение, умът ще стане спокоен и стабилен, поне за известно време. За кратно няма да имате конфликт със себе си.

В йога сме наясно с едно нещо – не бива да има конфликт вътре във вас. Какъв е този конфликт? Умът да поддържа две противоположни идеи – това е вътрешен конфликт. Представете си следното – искам да пия алкохол, но в същото време знам че е лошо и нездравословно да се пие алкохол. Това създава вътрешен конфликт и след време набира сила и причинява вътрешно, умствено разстройство. И затова има толкова много случай на шизофрения (биполярно разстройство).

В Бахагавад Гита се казва че умът е наш враг, но също така е и наш приятел. Не бива да има вътрешен конфликт и тогава дори раджастичния или тамастичен ум дори могат да израстват и еволюират. Има строфа в Бхагавад Гита, която казва че дори обикновените хора с лоши навици, с нетрениран и некултивиран ум, те също могат да достигнат висше блаженство.

Аз съм се срещал с хора, които са били алкохолици и не-вегетарианци, но много отдадени на Шакти, богинята, която представя активната сила във Вселената. Те имаха сатвичен ум, но напълно раджастичен начин на живот. Нямаха в себе си нито гняв, нито страст, нито омраза или завист, но често се интоксикираха с алкохол и не-вегетарианска храна. Но когато трябваше да седнат на церемониален ритуал за почитане на Дурга или Кали, аспекти на Шакти, оставаха в пълен покой, без да има каквото и да е движение. И дори змия или скорпион да ги ухапе, не биха нарушили медитацията си чрез движение на тялото.

Мога да ви дам още един пример на мъж в Индия, който е бил домакин на религиозен фестивал в Чатурмас. В един момент на церемонията неговата дреха се запали от огъня! Той беше в медитативно състояние и тялото му получи сериозно изгаряне. По-късно го попитах защо не е направил нищо, за да изгаси дрехата си, а той ми каза че просто не е усетил и въобще не е чувствал изгарянето. Толкова дълбоко е бил потопен в церемонията. И това показва че умът може да бъде сатвичен и при раджастичен начин на живот и че един сатвичен ум може да притежава и елементи на раджас и тамас.

Аз знам като йоги че храната играе много важна роля в живота, но в същото време имам и друго мнение по този въпрос. Знам че еволюцията е отворена не само за тези, които се грижат за правилното хранене, но също има и път и за хората, които имат чист ум, без значение кои са те.

Превод Йога студио 108  

Линк към оригиналната статия на английски

 

Споделете статията ако ви е харесала :)

Нагоре

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*

captcha

Please enter the CAPTCHA text

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>